Bralni motivatorji v digitalni dobi: novi pristopi za spodbujanje branja za užitek v osnovni šoli
O projektu
Naslov projekta | Bralni motivatorji v digitalni dobi: novi pristopi za spodbujanje branja za užitek v osnovni šoli | ||
Številka projekta | 2022-1-SI01-KA220-SCH-000087839 | ||
Trajanje projekta | 31. 12. 2022 – 30.12. 2025 | ||
Vodja projekta | Izr. prof. dr. Ana Vogrinčič Čepič | ||
Koordinatorica projekta | Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta (Slovenija) | ||
Sodelujoče organizacije | Turku University (Finska) | ||
Turku City Library (Finska) | |||
Italian Literacy Association (Italija) | |||
Mestna knjižnica Ljubljana (Slovenija) | |||
Kontakt | Mojca.Zaberl@ff.uni-lj.si, moreading.project@gmail.com |
Utemeljitev projekta
Raziskave v različnih evropskih državah (PISA, PIRLS) so pokazale, da obseg branja pri učencih višjih razredov osnovnih šol izrazito upada (tako primerjalno s prejšnjimi generacijami kot glede na mlajše učence). Trend je problematičen, sploh v luči z njim povezano nezadovoljivo ravnijo bralne pismenosti ter nizko motivacijo za branje. To problematiko želimo nasloviti z uvedbo novih pristopov za spodbujanje branja za užitek, ki bi razširili možnosti za pridobivanje dobrih bralnih izkušenj in ustvarili nove načine zapeljevanja v branje tudi v digitalni dobi. Projekt se tako loteva izziva, kako v šolah narediti prostor oz. več prostora branju za užitek, ki je, po mnogih študijah sodeč, temelj bralne motivacije, ključno izhodišče za razvoj bralnih kompetenc in kar najboljša popotnica za doseganje učnih uspehov, pa tudi trdna osnova za različne oblike družbene in kulturne participacije. Študije kažejo na upad bralne motivacije po 10. letu, zato se pri projektu osredotočamo na starostno skupino od 9 do 11 let.
Očrt projekta*
V projektu bomo zasnovali teorijo in prakso spodbujanja branja za užitek, ki bo upoštevala različne bralne profile, in s tem znanjem opremili izbrane sodelujoče knjižničarje, specializirane za otroško in mladinsko literaturo, ki bodo delovali kot bralni motivatorji na osnovnih šolah.
Bralni motivatorji bodo kot zunaj-šolsko osebje poskusili z novimi pristopi k branju pritegniti čim več otrok. Svoje delo bodo vsebinsko in formalno prilagajali konkretnemu bralnemu profilu udeležencev. Pri tem bodo izhajali iz učenčeve celovite bralne izkušnje, ki vključuje šolsko in nešolsko branje in se osredotoča na spodbujanje branja ter zmanjševanje odpora do branja. Uporabljali bodo odprt in raznolik nabor bralnega gradiva, od tradicionalnih tiskanih knjig do stripov in digitalnih besedil, in širok nabor formatov.
Z učenci bodo izvedli serijo delavnic, učiteljem in knjižničarjem na šoli pa ponudili predstavitev svojega dela in po želji tudi individualne konzultacije o tem, kako dobre prakse aplicirati tudi na obvezni program.
Izvedba
V prvi fazi bo projektna skupina s pomočjo vprašalnikov izdelala tipologijo bralnih profilov osnovnošolcev in pripravila gradivo oz. vsebine, na osnovi katerih bomo nato izvedli usposabljanje bralnih motivatorjev.
Bralni motivatorji bodo v naslednji fazi obiskali šole in na njih izpeljali serijo bralnih delavnic z učenci in seminar za učitelje oz. zainteresirane zaposlene. Vključili bomo učence 4., 5. in 6. razredov.
Temu bo sledila ključna faza evalvacije vseh elementov projekta, na osnovi katere bomo analizirali uspešnost naše izvedbe.
Vseskozi bo potekala tudi diseminacija projektnih ugotovitev in gradiv.
Želeni rezultati in učinki projekta
Projekt naslavlja branje za užitek, ki ga šole znotraj svojih rednih vsebin težje vključujejo. Z vpeljavo bralnih motivatorjev želimo vsakega učenca opolnomočiti z dobro bralno izkušnjo. Z novimi pristopi in upoštevaje konkurenčne digitalne vire prostočasja, lahko bralni motivatorji postanejo nova sila v prizadevanju za krepitev bralne kondicije med mladimi in jim v skladu z njihovimi željami in potrebami pomagajo tlakovati pot do knjige in branja.
Na osnovi ugotovitev želimo med drugim pripraviti:
- tipologijo bralnih profilov mladih bralcev,
- (e-)gradiva in vsebine za izobraževanje bralnih motivatorjev,
- (e-)priročnik dobrih praks s smernicami za delo z različnimi skupinami mladih bralcev
- predlog profila bralnega motivatorja kot stalnega zunanjega sodelavca vzgojno-izobraževalnih zavodov.
*Pridržujemo si pravico do spremembe v izvedbi in časovnici.
Koordinatorica projekta
Izr. prof. Ana Vogrinčič Čepič (Univerza v Ljubljani, Oddelek za sociologijo, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, Slovenija)
Slovenska projektna skupina
Vodja projekta
Izr. prof. Ana Vogrinčič Čepič (Univerza v Ljubljani, Oddelek za sociologijo, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo)
Člani projektne skupine
asist. lekt. dr. Veronika Rot Gabrovec (Univerza v Ljubljani, Oddelek za anglistiko in amerikanistiko)
red. prof. dr. Sonja Pečjak (Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo)
doc. dr. Tina Pirc (Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo)
Višja bibl., Mojca Žaberl (Univerza v Ljubljani, Oddelek za sociologijo)
in
Višja bibl., Mateja Lesar, strokovna sodelavka za izobraževanje (Mestna knjižnica Ljubljana)
Finska projektna skupina
Vodja projekta
dr. Juli-Anna Aerila (University of Turku)
Člani projektne skupine
vodja službe za prostočasne dejavnosti, Sanna Hernelahti (Turku City Library)
Italijanska projektna skupina
Vodja projekta
dr. Tiziana Mascia (Italian Literacy Association)
Člani projektne skupine
dr. Ugo Guidolin (Associazione Literacy Italia)
Bibl. Francesco Grande (Associazione Literacy Italia)
Bibl. Valentina Bondesan (CSBNO)
izr. prof. dr. Ana Vogrinčič Čepič
VOGRINČIČ ČEPIČ, Ana. Kako lahko zapeljujemo v branje skozi pogovor in poučevanje. Otrok in knjiga : revija za vprašanja mladinske književnosti, književne vzgoje in s knjigo povezanih medijev. 2021, letn. 48, št. 112, str. 95-107. ISSN 0351-5141. [COBISS.SI-ID 96440835]
VOGRINČIČ ČEPIČ, Ana. Branje kot prostorska praksa : odnos bralcev do neposrednega fizičnega prostora branja. V: SAMIDE, Irena (ur.), VIRANT, Špela (ur.). Prostor = Space. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete: = University Press, Faculty of Arts, 2019. 13, [št.] 2, str. 163-183. Ars & humanitas, 13, 2. ISBN 978-961-06-0283-5. ISSN 1854-9632. https://revije.ff.uni-lj.si/arshumanitas/article/view/8982/8828, DOI: 10.4312/ars.13.2.163-183. [COBISS.SI-ID 70932322]
VOGRINČIČ ČEPIČ, Ana, KOTRLA TOPIĆ, Marina. If you read at home, it's more relaxed, there are no limits : insights into domestic reading practices of Croatian and Slovenian university students. Literacy. 2021, vol. 55, no. 3, str. 181-190. ISSN 1741-4350. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/lit.12251, DOI: 10.1111/lit.12251. [COBISS.SI-ID 62495491], [JCR, SNIP]
VOGRINČIČ ČEPIČ, Ana, KUZMIČOVÁ, Anežka, DIAS, Patrícia. Vpliv fizičnega prostora in družbenega okolja na bralno izkušnjo : izsledki študije šestih fokusnih skupin = Reading experience and the impact of physical and social environment : a study of six focus groups. Knjižnica : revija za področje bibliotekarstva in informacijske znanosti. [Tiskana izd.]. okt. 2018, 62, [št.] 3, str. 51-67. ISSN 0023-2424. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7140. [COBISS.SI-ID 68560738]
asist. lekt. dr. Veronika Rot Gabrovec
red. prof. dr. Sonja Pečjak
PEČJAK, Sonja, BUCIK, Nataša, GRADIŠAR, Ana, PEKLAJ, Cirila (2006). Bralna motivacija v šoli : merjenje in razvijanje [Reading motivation in school: measurement and development]. 1.izdaja. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. ISBN 961-234-578-3, ISBN 978-961-234-578-5. [COBISS.SI-ID 229401344]
PEČJAK, Sonja (2012). Psihološki vidiki bralne pismenosti : od teorije k praksi [Psychological aspects of reading literacy: from theory to practice]. 1. izd. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, Zbirka Razprave FF. ISBN 978-961-237-401-3. [COBISS.SI-ID 261427456]
PEČJAK, Sonja, KOLIĆ-VEHOVEC, Svjetlana, PODLESEK, Anja (2014). Models of reading comprehension for primary school students. V: GALMONTE, Alessandra (ur.), ACTIS-GROSSO, Rossana (ur.). Different psychological perspectives on cognitive processes : current research trends in Alps-Adria region. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, ISBN 978-1-4438-5628-7, ISBN 1-4438-5628-2. [COBISS.SI-ID 56792418]
doc. dr. Tina Pirc
PEČJAK, Sonja, PODLESEK, Anja, PIRC, Tina. Model of reading comprehension for 5th grade students. Studia psychologica. 2011, vol. 53, no. 1, str. 53-67, ilustr. ISSN 0039-3320. [COBISS.SI-ID 45449314]
PEČJAK, Sonja, PIRC, Tina. Ali se oblikuje bralno razumevanje pri dekletih drugače kot pri fantih?. Pedagoška obzorja : časopis za didaktiko in metodiko. 2010, letn. 25, št. 2, str. 51-66. ISSN 0353-1392. [COBISS.SI-ID 42951010]
PEČJAK, Sonja, BUCIK, Nataša, PEŠTAJ, Martina, PODLESEK, Anja, PIRC, Tina. Bralna pismenost ob koncu osnovne šole : ali fantje berejo drugače kot dekleta?. Sodobna pedagogika. mar. 2010, letn. 61, št. 1, str. 86-102. ISSN 0038-0474. [COBISS.SI-ID 247712]
Dr. Juli-Anna Aerila
Moran, K. J. K. & Aerila, J.-A. (2019) Story in the Lives of Children: Contributions of the Narrative Mode. New York: Springer.
Aerila, J.-A., Lähteelä, J., Kauppinen, M., & Siipola, M. 2021. Holistic Literature Education as an Effective Tool for Social-Emotional Learning. In J. Tussey & L. Haas (Eds.), Handbook of Research on Supporting Social-Emotional Learning Through Literacy Education. Pennsylvania, USA: IGI-Global, 26–49.
Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. (2020). StoRe – Stories make readers. Enhancing the Use of Fictional Literature with Multilingual Students. In G. Neuokleous, A. Krulatz. & R. Farelly (Eds.) Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. Hersley, P.: IGI-Global.
Merisuo-Storm, T. & Aerila, J.-A. (2018). Boys’ reading skills and attitudes during the first six school years. In Baldwin, P. & García, P. O. (Eds.) Reading motivation and achievement differences between boys and girls. New York: Springer
Aerila, J.-A., Lähteelä, J., Mäkelä, T. & Kauppinen, M. (2020). Enhancing the Readership of Teacher Students with Digital Book Subscription Services. International Journal of Digital Literacy 11(2).
Aerila, J.-A. & Merisuo-Storm (2017) Emergent Readers and the Joy of Reading: A Finnish Perspective. Creative Education 8(15) 2485-2500.
Merisuo-Storm, T. & Aerila, J.-A. (2016). Providing skills and support to primary school pupils in content-area reading. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 7(3).
Dr. Tiziana Mascia
Mascia, T. (2023). MEL: Model for Literacy Education: Teacher education and professional development in literacy teaching. In P. Falzetti (Ed.), The school and its protagonists: the teachers. V Seminar “INVALSI data: a tool for teaching and scientific research” (Invalsi per la ricerca. Studi e Ricerche, pp. 41–61). Franco Angeli. Available from: https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/view/940/792/5403
Todaro L., Mascia T. (2022), Libri per ragazzi: formazione della coscienza ecologica e trasformazioni correnti negli ambiti della non-fiction, Italica Wratislaviensia, 13(2), 131–148. Available from: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/iw/13_2/iw13206.pdf
Mascia, T. (2021). Sviluppi della letteratura di divulgazione scientifica giovanile e prospettive attuali, in L’evoluzione della letteratura giovanile dal secondo dopoguerra a oggi, Numero monografico Pagine Giovani, 2–3 (178). Available from: https://www.morcelliana.net/img/cms/rassegna%20stampa/2021-12-NOBILE-STORIA-LETTERATURA-GIOVANILE-SCHOLE-PAGINE-GIOVANI1.pdf
Mascia, T. (2020). Percorsi del lettore. Teorie e buone pratiche per la formazione. Avellino: Edizioni Sinestesie. ISBN: 978-88-31925-60-0 ebook. Available from: https://www.edizionisinestesie.it/libri/i-percorsi-del-lettore-teoria-e-buone-pratiche-per-la-formazione/
EVENT | TITLE | DATE | PERSON | INSTITUTION | LINK |
Web page of the project | Web page of the project | januar 2023 | Project coordinator team | FF | https://www.ff.uni-lj.si/bralni-motivatorji-v-digitalni-dobi-novi-pristopi-za-spodbujanje-branja-za-uzitek-v-osnovni-soli |
Lectures at Faculty of arts | Lectures at Faculty of arts | oktober 2023 | dr. Ana Vogrinčilč Čepič | FF | live |
Lectures at Faculty of arts | Lectures at Faculty of arts | oktober 2023 | dr. Tina Pirc | FF | live |
Round table, Frankfurt Book Fair | Round table, Frankfurt Book Fair | 18.10.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | FF | live |
Lecture for principals of slovenian primary schools and highschools | Lecture for principals of slovenian primary schools and highschools | november 2023 | dr. Sonja Pečjak | FF | live |
Web page project presentation | Web page of Literacy Italia | Februar 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.literacyitalia.it/erasmus-project-more-english/ |
National Action Plan for the Promotion of Reading in Schools. Program for the Training Course in the Marche region for School Library Representatives | La motivazione alla lettura nei giovani | marec 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | http://www.marche.istruzione.it/allegati/2023/2_Piano_nazionale_dazione__Erogazione_formazione_regionale_signed.pdf |
Educare alla lettura con il reading workshop. Metodo e strumenti per la scuola primaria e secondaria | Motivare alla lettura | marec 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | Erickson conference in Trento (Italy) |
Training course for Teachers | Motivare alla lettura (corso 9) | marec 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.literacyitalia.it/corsi/motivare-alla-lettura/ |
Conference at Bologna Children's BookFair | Fare scuola con le storie. La ricerca sull'educazione alla lettura | marec 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.bolognachildrensbookfair.com/about/archivio-online-edition-2021/programma-eventi-espositori/10953.html |
Regional training for School Libraries in Emilia Romagna. | Come motivare alla lettura: il circolo virtuoso del lettore | april 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.istruzioneer.gov.it/wp-content/uploads/2023/03/SEGNATURA_1678377765_formazione-webinar-corsisti-1.pdf |
Conference on Literacy in Sheffield | Profiling Readers to Structuring Educational Paths: Guiding Principles for Effective Programs Promoting Reading Motivation and Literacy | junij 2023 | Tiziana Mascia & Juli-Anna | ALI | https://www.sheffield.ac.uk/education/research/literacies-and-language/conference-programme-2023 |
Seminar in the municipality of Venice | Presentation Literacy per la cittadinanza attiva: esperienze, idee e futuro | september 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.literacyitalia.it/corsi/literacy-per-la-cittadinanza-attiva-esperienze-idee-futuro/ |
Training course for Librarians | Bibliotecari consulenti di lettura | oktober 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.literacyitalia.it/corsi/disseminare-la-lettura-perche-sia-accessibile-bibliotecari-consulenti-di-lettura/ |
Lectures at Faculty of Education at University of Urbino | Formare lettori indipendenti/Cultivating independent readers | oktober 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.uniurb.it/syllabi/263490 |
Web page project presentation Italian schools | Web page of Literacy Italia | oktober 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.literacyitalia.it/corsi/motivatore-alla-lettura-nellera-digitale-introdurre-nuovi-approcci-alla-pedagogia-del-leggere-per-piacere/ |
Communication on Social media | Facebook page of Literacy Italia | oktober 2023 | dr. Tiziana Mascia | ALI | https://www.facebook.com/literacyitalia/ |
Predstavitev projekta v okviru predmeta Sociologija branja FF UL | Predstavitev projekta v okviru predmeta Sociologija branja FF UL | oktober/december 2023 | doc. dr. Ana Vogrinčilč Čepič | FF UL | |
KUD Sodobnost Seminar za učitelje in knjižničarje | KUD Sodobnost Seminar za učitelje in knjižničarje | 30.05.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | KUD Sodobnost | |
ZPMS Seminar za mentorje Bralne značke | ZPMS Seminar za mentorje Bralne značke | 14.09.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | ZPMS Bralna značka | |
Srečanje z raziskovalko Sandie Mourão (Universidade de NOVA, Lisboa) | Srečanje z raziskovalko Sandie Mourão (Universidade de NOVA, Lisboa) | 24.10.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | FF UL | |
Posvetovanje Branje & najstniki? #kr neki?: Sekcija z mladinsko knjižničarstvo pri ZBDS | Posvetovanje Branje & najstniki? #kr neki?: Sekcija z mladinsko knjižničarstvo pri ZBDS | 9.11.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | MKL KOŽ | |
Predstavitev projekta na srečanju programskega odbora Bralne značke | Predstavitev projekta na srečanju programskega odbora Bralne značke | 14.12.2023 | dr. Veronika Rot Gabrovec | ZPMS Bralna značka | |
MKL projekti in sodelovanja (slo) | MKL projekti in sodelovanja (slo) | 2023- | MKL | https://www.mklj.si/projekti/bralni-motivatorji-v-digitalni-dobi-novi-p… | |
MKL projekti in sodelovanja (eng) | MKL projekti in sodelovanja (eng) | 2023- | MKL | https://www.mklj.si/en/projects-and-cooperations/setting-up-a-reading-m… | |
Letno poročilo MKL 2023 | Letno poročilo MKL 2023, str. 55, 66 | 2024 | MKL | https://www.mklj.si/wp-content/uploads/2024/03/LETNO_POROCILO_MKL_2023-1.pdf | |
Čajanka Bralne značke 2024 | Izven okvira FF | 15.02.2024 | Vitja Bizjak, Eva Gašperič, Veronika Rot Gabrovec | ZPMS Bralna značka | |
Knjižničarske novice | Bralni motivatorji v digitalni dobi | 13.03.2024 | Mojca Žaberl, Mateja Lesar | FF, MKL | https://knjiznicarske-novice.si/bralni-motivatorji-v-digitalni-dobi/ |
Predstavitev projekta "Bralni motivatorji v digitalni dobi: novi pristopi zapeljevanja v branje v osnovni šoli" | 6. bralna čajanka v šolskem letu 2023/2024 | 14.03.2024 | dr. Ana Vogrinčič Čepič | ZPMS Bralna značka |
New Zealand Journal of Educational Studies | Reading for Pleasure: A Review of Current Research |
22.03.2024 |
dr. Ana Vogrinčič Čepič, Tuziana Mascia, Juli-Anna Aerila | FF, UT,ALI | https://link.springer.com/article/10.1007/s40841-024-00313-x |
RTV SLO 1, Oddaja Dobro jutro | (Iz)beremo: bralne navade pri otrocih |
27.03.2024 |
Sonja Pečjak | FF | https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-jutro/175033188 |
Novičnik Public Libraries 2030 | Ljubljana City Library: Setting up a reading motivator | 19.04.2024 | MKL | MKL | https://mailchi.mp/55b83cca9687/pl2030-newsletter-april-2024#:~:text=Ljubljana%20City%20Library%3A%C2%A0Setting%20up%20a%20reading%20motivator |
Predstavitev knjižnice MKL za študente bibliotekarstva | Predstavitev izobraževanj za knjižničarje in uporabnike 8.05.2024 | 8.5.2024 | Mateja Lesar | MKL | |
Predstavitev projekta in dosedanjih dejavnosti na 23. evropski konferenci o pismenosti | Reading Motivators in a Digital Age: New Approaches to Reading for Pleasure Pedagogy in Primary Schools - Report on an Erasmus project (2023 – 2025) |
24.06.2024 |
dr. Ana Vogrinčič Čepič, dr. Veronika Rot Gabrovec | FF UL | https://fela-crete2024.com/wp-content/uploads/2024/07/ABSTRACT-BOOK-FINAL-2-7-with-cover.pdf |
Poročilo o udeležbi na 23. evropski konferenci o pismenosti | Knjižničarske novice | 22.07.2024 | Mojca Žaberl | FF UL | https://knjiznicarske-novice.si/porocilo-o-udelezbi-na-23-evropski-konferenci-o-pismenosti/ |
Bralni motivatorji in pedagogika branja za užitek |
Študijsko srečanje za šolske knjižničarje osnovnih šol, online
|
29.8.2024 | Dr. Ana Vogrinčič Čepič | FF UL |
Novice
Med 9. in 10. septembrom 2024 se je odvil letni sestanek programske skupine Erasmus+ projekta Bralni motivatorji v digitalni dobi: novi pristopi za spodbujanje branja za užitek v osnovni šoli. Srečanje je tokrat potekalo v organizaciji partnerske organizacije Italijanskega združenja za pismenost (ALI Italija).
Poleg organizatork dr. Tiziane Mascie in ge. Assunte di Febo ter italijanskih bralnih motivatorjev, so se srečanja v živo udeležile še dr. Ana Vogrinčič Čepič, dr. Sonja Pečjak, dr. Tina Pirc, dr. Veronika Rot Gabrovec, Mojca Žaberl, (Slovenija), dr. Juli-Anna Aerila, Sanna Hernelahti, Liisa Saarinen, Miia Utriainen (Finska), kolegi, bodoči bralni motivatorji iz Slovenije pa preko spleta.
Delovno srečanje je potekalo dva dni v prostorih Laboratoria Formentini, Milano. Glavni poudarek je bil na pregledu dosedanjega dela, torej pregledu kratkega vprašalnika, evalvacijskih protokolov, dosedanjih izvedb izobraževanj za bralne motivatorje, priprave za izvedbo delavnic na šolah bralnih motivatorjev z otroki, pregledu dobrih praks že izvedenih delavnic z otroki s Finske ter predstavitev motivacijskega pripomočka bralnih kart BooKards.
Nekaj utrinkov iz diskusij srečanja
Mojca Žaberl
12. 7. 2024
V Chanii (Grčija) je od 24. do 26. junija potekala 23. Evropska konferenca o pismenosti. Tema letošnje konference je bila Pismenost za vse: novi izzivi, nove perspektive. Konferenco je organiziralo Helensko združenje za jezik in pismenost (Hellenic Association for Language and Literacy) skupaj z Zvezo evropskih bralnih društev (Federation of European Literacy Asociations FELA).
Zveza evropskih bralnih društev, v nadaljevanju FELA, je mreža 28 organizacij za pismenost, katere glavna naloga je povezati vse ljudi v Evropi, ki se posvečajo spodbujanju pismenosti na vseh ravneh izobraževanja. Članice podpirajo prakse na področju poučevanja, učenja in raziskovanja pismenosti, vsi skupaj pa tvorijo živahno, aktivno in predano učno skupnost. FELA organizira številna srečanja, konference, seminarje, spletne seminarje, programe izmenjav, podpira raziskave in izdaja publikacije s ciljem doseči splošno pismenost v Evropi. Iz Slovenije v tej mreži sodelujeta Bralno društvo Slovenije in Društvo Bralna značka Slovenije – ZPMS.
Osrednja tema konference so bili novi izzivi in nove perspektive pismenosti, temelja človekovega razvoja. Prispevki na konferenci so naslavljali vsebine, kot so zgodnja pismenosti (med 0-12 let), učinkovito poučevanje pismenosti, digitalna pismenost, različna okolja pismenosti, inkluzivne prakse pismenosti za različne učence in vseživljenjski razvoj veščin pismenosti.
Konference smo se udeležile tudi nekatere članice naše projektne ekipe, in sicer dr. A. Vogrinčič Čepič, dr. V. Rot Gabrovec, Mojca Žaberl in dr. Tiziana Mascia.
Dr. A. Vogrinčič Čepič in dr. V. Rot Gabrovec sta predstavili projekt, njegovo zasnovo in rezultate našega dosedanjega dela. Predstavili sta pripravo dolgega vprašalnika za testiranje bralcev v osnovnih šolah, pripravo kratkega vprašalnika kot pripomočka za profiliranje bralcev in tečaj za motivatorje branja, ki trenutno poteka v vseh partnerskih organizacijah. Še posebej je bila za udeležence zanimiva predstavitev igralnih kart, ki nastajajo v okviru projekta in bodo služile kot igralno-bralni pripomoček pri delu z mladimi bralci. Pripomoček bi si želeli imeti slušatelji čim prej dostopen na spletu za širšo javnost.
Več sto udeležencev konference smo tri dni poslušali in razpravljali o raznoterih vidikih pismenosti, vsi pa smo se strinjali, da pismenost izrazito upada in da je treba v prihodnje poskrbeti predvsem za razvijanje kritičnega, poglobljenega razmišljanja. Ob zaključku slovesnosti smo izvedeli, da bo naslednja 24. FELA konferenca o pismenosti potekala leta 2026 v Ljubljani. Takrat bomo lahko že poročali o zaključku projekta in njegovih rezultatih.
Slovenska sekcija na 23. konferenci o pismenosti, Kreta, junij 2024
23. konferenca o pismenosti, prvi dan
Predstavitev projekta More na konferenci, dr. A. Vogrinčič Čepič
Predstavitev projekta More na konferenci, dr. V. Rot Gabrovec
Predstavitev projekta More na konferenci, dr. A. Vogrinčič Čepič, dr. V. Rot Gabrovec
Del slovenske projektne skupine na konferenci (dr. A. Vogrinčič Čepič, dr. V. Rot Gabrovec, M. Žaberl)
Med 11. in 13. septembrom 2023 se je odvil tridnevni letni sestanek programske skupine. Srečanje je organizirala Filozofska fakulteta (FF), ki je tudi koordinatorica projekta.
Vodja projekta dr. Ana Vogrinčič Čepič je s slovenskim delom ekipe (dr. Sonja Pečjak, dr. Tina Pirc, dr. Veronika Rot Gabrovec in Mojca Žaberl) na fakulteti gostila kolegici s partnerskih organizacij, dr. Juli-Anno Aerila z Univerze v Turku in dr. Tiziano Mascia, direktorico Italijanskega združenja za pismenost.
Delovno srečanje je potekalo tri dni, večinoma na Filozofski fakulteti. Glavni poudarek je bil na pripravi spletnega vprašalnika za otroke, ki bo osnova za izdelavo tipologije različnih profilov otroških bralcev, kar je eden od glavnih ciljev projekta. V torek, 12. 9., smo se srečali na delovnem sestanku z gospo Matejo Lesar iz slovenske partnerske organizacije Mestne knjižnice Ljubljana (MKL). Spoznali smo se s kolegi knjižničarji iz MKL, ki se bodo tekom projekta izobrazili v bralne motivatorje in poskusili z novimi pristopi k branju pritegniti čim več otrok.
Nekaj utrinkov iz diskusij srečanja
V februarju 2023 smo uspešno izvedli predstavitev projekta in s spoznavni sestanek s partnerskimi organizacijami, kjer smo tudi že naredili načrt dela za naprej. Veseli smo, da lahko sodelujemo z bralnim združenjem iz Italije, Univerzo Turku in Mestno knjižnico Turku iz Finske ter Mestno knjižnico Ljubljana.
Raziskovalni projekt je sofinanciran s strani Evropske unije
Partnerji